As for the results of practicing Dharma, in general, if we are a qualified practitioner of Dharma, we should have two primary objectives: to consider others more important than ourselves, and to consider future lives more important than our present life. Furthermore, although the ultimate result is the attainment of Buddhahood, because people have different dispositions and inclinations, they will have different goals and results.  The result attained does not depend so much upon the type of Dharma practices, Hinayana or Mahayana, but upon the motivation of the practitioner, ourselves.  Therefore, our motivation plays a crucial role.

The best objective of Dharma practice is to attain the state of Buddhahood ourselves in dependence upon a stainless path of Dharma, and to henceforth act for the benefit of sentient beings.  We might wonder–could an ordinary, deluded person like myself accomplish something like that?  If we practice with perseverance, we will definitely attain Buddhahood.  Why?  Because Buddhas beyond number have done it in the past.

ཆོས་ཀྱི་འབྲས་བུ་དེ་ལ་སྤྱིར་ཆོས་པ་མཚན་ཉིད་པ་ཞིག་ཡིན་ན་གཞན་གཅེས་པར་འཛིན་པ་དང་། ཚེ་ཕྱི་མ་གཅེས་པར་འཛིན་པ་སྟེ་གཙོ་བོའི་དོན་གཉིས་ཡོད་དགོས་ལ། དེ་ཡང་འབྲས་བུ་མཐར་ཐུག་པ་སངས་རྒྱས་ཐོབ་པ་ཡིན་ན་ཡང་། སྐྱེས་བུའི་གང་ཟག་རྣམས་ཁམས་དང་མོས་པ་སྣ་ཚོགས་པ་ཡིན་པས། དོན་དང་འབྲས་བུ་མི་འདྲ་བ་ཡོང་རྒྱུ་ཡོད་པས། ཆོས་ཐེག་པ་ཆེ་ཆུང་སོགས་གང་གི་ཡང་འབྲས་བུ་གང་ཟག་རང་གི་ཀུན་སློང་ལ་རག་ལས་ཡོད་པ་ལས། ཆོས་ལ་རག་ལས་པ་དེ་ཙམ་གྱིས་མི་ཡོང་བས། ཀུན་སློང་གལ་ཆེ་བ་ཡིན།

ཆོས་ཀྱི་འབྲས་བུ་དེ་ལ་སྤྱིར་ཆོས་པ་མཚན་ཉིད་པ་ཞིག་ཡིན་ན་གཞན་གཅེས་པར་འཛིན་པ་དང་། ཚེ་ཕྱི་མ་གཅེས་པར་འཛིན་པ་སྟེ་གཙོ་བོའི་དོན་གཉིས་ཡོད་དགོས་ལ། དེ་ཡང་འབྲས་བུ་མཐར་ཐུག་པ་སངས་རྒྱས་ཐོབ་པ་ཡིན་ན་ཡང་། སྐྱེས་བུའི་གང་ཟག་རྣམས་ཁམས་དང་མོས་པ་སྣ་ཚོགས་པ་ཡིན་པས། དོན་དང་འབྲས་བུ་མི་འདྲ་བ་ཡོང་རྒྱུ་ཡོད་པས། ཆོས་ཐེག་པ་ཆེ་ཆུང་སོགས་གང་གི་ཡང་འབྲས་བུ་གང་ཟག་རང་གི་ཀུན་སློང་ལ་རག་ལས་ཡོད་པ་ལས། ཆོས་ལ་རག་ལས་པ་དེ་ཙམ་གྱིས་མི་ཡོང་བས། ཀུན་སློང་གལ་ཆེ་བ་ཡིན།

Written by Khenpo Karten Rinpoche, an excerpt from his book Precious Teachings, the chapter “Purpose and Benefits of the Holy Dharma,” page 89 in the paper book, and page 96 in the online pdf.      Image is Amoghasiddhi with Eight Boddhisattvas.